Data Gravity Index™ 2.0: hoe groter het belang, hoe groter de massa
In de Data Gravity Index™ 2.0 bestuderen we de proliferatie van gegevens die wereldwijd gecorreleerd zijn met het bruto binnenlands product (bbp). Het beschikt over meer dan 100 miljoen unieke data elementen en meer dan een miljard berekeningen in meer dan 190 landen en meer dan 500 metro's.
Het rapport is het nieuwste in zijn reeks, na het Data Gravity Index Report 1.5. Het rapport voorspelt de intensiteit van Data Gravity en geeft waardevolle inzichten aan ondernemingen, cloud providers en netwerkproviders bij het plannen van hun datacapaciteitsstrategie.
Ontdek de implicaties van Data Gravity voor:
- Connectiviteit : het verkeer verschuift naar multidirectioneel; public cloud bestemd voor multi-cloud bestemd.
- Capaciteit : De groei en beweging van data exploderen en vereisen nieuwe capaciteitstypes en hybride modellen.
- Gemeenschappen : Publieke, private en hybride data over de rand, de kern en de cloud nemen deel aan verbonden datagemeenschappen.
Data Gravity Index™ 2.0 Belangrijkste Hoogtepunten
- De impact van Data Gravity op ondernemingen
- De evolutie van de data economie
- 5 macrotrends die de Data Gravity beïnvloeden
- Dataregulering voedt de Data Gravity
- Multi-cloud en hybride cloud adoptie
Wat is de Data Gravity Index™?
Data heeft een aantrekkingskracht: naarmate een dataset groeit, trekken ze toepassingen en diensten aan, waardoor een positieve spiraal van nog meer datacreatie ontstaat.
Als de grootste mondiale aanbieder van multi-tenant datacenter 1 heeft Digital Realty een uniek perspectief op de manier waarop technologische infrastructuur wordt gebouwd, ingezet en geëxploiteerd. De Data Gravity Index™ is onze poging om de intensiteit van Data Gravity op mondiaal niveau te kwantificeren en te voorspellen. Ons doel is om bedrijven te helpen beslissingen te nemen over waar ze infrastructuur en datasets moeten plaatsen en verbinden om een performante, conforme en veerkrachtige dienstverlening mogelijk te maken.
Ondersteund door verfijnde datasets en berekeningen die Data Gravity correleren met de groei van het Bruto Binnenlands Product (BBP), onthult de Data Gravity Index™ 2.0 de verschuiving naar een wereldeconomie waarin data centraal staat.
De evolutie van de Data Gravity Index™ 2.0
In 2020 publiceerde Digital Realty de Data Gravity Index™ 1.5 . Dit rapport hielp onze klanten te informeren bij het veranderen van hun strategieën om complexe hybride IT-uitdagingen, ondersteund door Data Gravity, aan te pakken.
In de Data Gravity Index™ 2.0 zetten we deze missie voort, ondersteund door verfijnde datasets en berekeningen die Data Gravity correleren met de groei van het bruto binnenlands product (bbp). Dit weerspiegelt het toegenomen belang van veilige gegevensuitwisseling en de verschuiving van onze wereldeconomie van digitaal naar datagestuurd.
Hoe helpt de Data Gravity Index™ 2.0 IT-leiders?
In 2016 voorspelde het World Economic Forum een ‘digitaal dividend voor de samenleving en het bedrijf’ van $100 biljoen 2 – wat zij definieerden als de gecombineerde waarde van digitale transformatie in alle sectoren.
Meer recent heeft de IDC vastgesteld dat de verschuiving naar een data-economie al gaande is in de VS: in 2022 zijn data-dichte producten uitgegroeid tot twee derde ($17,3 biljoen) van het Amerikaanse bbp. 3
De bevindingen van de Data Gravity Index™ 2.0 brengen Data Gravity in verband met de bbp-groei, wat de waarde en centrale rol van data in onze wereldeconomie verder illustreert.
Het rapport geeft u gerichte inzichten terwijl u datagerichte benaderingen hanteert en ernaar streeft voorop te blijven in een onderling verbonden wereld waarin data de kern vormt van elke beslissing binnen een bedrijf.
1 451 Onderzoek, Marktvoorspelling, Leased Datacenter Global Providers, 2023. Capaciteit gemeten in termen van operationele vierkante meters.
2 World Economic Forum, $100 biljoen in 2025: het digitale dividend voor de samenleving en het bedrijfsleven, januari 2016
3 IDC, Enterprise Intelligence: Digitale differentiatie met beslissingssnelheid, mei 2023.
Wat is Data Gravity?
Data Gravity verwijst naar het idee dat data massa heeft, en naarmate de omvang en het belang ervan toeneemt, wordt het steeds moeilijker om deze te verplaatsen of te repliceren.
Data Gravity is de aantrekkingskracht die wordt veroorzaakt door het creëren en uitwisselen van bedrijfsgegevens, het tekenen van applicaties, servers en andere gegevens. Naarmate de creatie en uitwisseling van data groeit, versnelt deze exponentieel dankzij deze aantrekkingskracht. In centra waar gegevens worden gecreëerd en uitgewisseld, kan deze explosie van gegevens belastend zijn voor oudere servers en applicaties.
Data Gravity kan uitdagingen veroorzaken die de efficiëntie van gegevensuitwisseling, beveiliging, klantervaringen en innovatie op mondiale schaal kunnen belemmeren. De Data Gravity Index™ 2.0 meet de impact van mondiale gegevens met het bbp.
Wat is een voorbeeld van Data Gravity?
Een grote onderneming die lange tijd gegevens bij een cloudprovider opslaat, kan te maken krijgen met uitdagingen die verband houden met Data Gravity . Naarmate data zich snel ophoopt en de afhankelijkheid van de tools van de provider groeit, wordt het moeilijk en duur om naar een andere provider of on-premise te verhuizen, zelfs als die veranderingen nodig zijn om data dichter bij gebruikers te brengen of inzichten uit silo-data te ontsluiten. De integrale aard van de gegevens voor de activiteiten van de organisatie resulteert in een aanzienlijke aantrekkingskracht, waardoor verhuizing complex wordt zonder dat dit gevolgen heeft voor essentiële applicaties en diensten. Lees de Data Gravity Index™ 2.0 om inzicht te krijgen in de effecten van bedrijfsgegevens in de public cloud en private datacenters .
Wat is het effect van Data Gravity?
Het effect van Data Gravity is dat het steeds moeilijker wordt om grote hoeveelheden gegevens te verplaatsen of te verplaatsen vanwege het gewicht en de integrale rol ervan in de bedrijfsvoering van een organisatie. Dit kan het moeilijk en kostbaar maken om van cloud providers te wisselen of gegevens weer on-premises te verplaatsen. Lees de Data Gravity Index™ 2.0 om inzicht te krijgen in de effecten van bedrijfsgegevens in de public cloud en private datacenters .
Wie heeft Data Gravity uitgevonden?
De term "Data Gravity" werd in 2010 bedacht door Dave McCrory, Global Head of Insights and Analytics bij Digital Realty. Het concept verwijst naar het idee dat data toepassingen en diensten aantrekken, vergelijkbaar met hoe planeten objecten aantrekken met hun zwaartekracht. Lees de Data Gravity Index™ 2.0 voor onze voorspellingen over de intensiteit van Data Gravity.
Welke invloed heeft Data Gravity op de onderneming?
Data Gravity, aangedreven door de adoptie van opkomende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (AI), waardoor de behoeften op het gebied van datalokalisatie, regulering en soevereiniteit toenemen, creëert een aanzienlijke uitdaging voor de onderneming. Door data op de eerste plaats te zetten, zowel vanuit bedrijf als technologisch oogpunt, kan dit segment profiteren van de verschuiving naar datagestuurde workflows en de Data Gravity aanpakken daar waar deze het hoogst is: in grote bevolkingscentra. De Data Gravity Index™ 2.0 biedt bedrijven inzicht in de groei van mondiale data en de impact op het bbp.