search
close-icon
Datacentra
PlatformDIGITAL®
Partners
Expertise en middelen
Over Ons
Language
Login
search
globe-iconNL (NL)
Neem contact met ons op
banner
Artikel

Waarom interconnectiviteit cruciaal is in de Financiële dienstverlening

4 april 2019


Interconnectiviteit is cruciaal voor het bedrijfsleven van vandaag. Gewoon vertrouwen op point-to-point-connectiviteit volstaat niet meer, vooral nu de cloud steeds populairder wordt in de hele onderneming, het aantal verbonden eindpunten omhoog schiet en teams constante, wereldwijde toegang tot belangrijke IT-resources nodig hebben om echte succes.

Hoewel dit tegenwoordig voor zowat alle organisaties geldt, is het vooral van cruciaal belang voor financiële dienstverleners. Aan alle uiteinden van de branche is netwerkconnectiviteit nu een belangrijke vereiste voor bedrijven om te slagen.

Interconnectiviteit in de frontoffice

In de voorhoede van de ruimte voor financiële dienstverlening staan ​​de teams en individuen die verantwoordelijk zijn voor het kopen, verkopen en verhandelen van activa. Denk aan banken, hedgefondsen, hoogfrequente handelsfirma's, overheidsinstanties en adviseurs op het gebied van vermogensbeheer, om maar een paar frontoffice financiële dienstverleningsgebieden te noemen. In al deze elementen volstaat de standaard P2P-connectiviteit niet langer.

Voor iedereen in de financiële voorhoede is het van cruciaal belang om onbelemmerde toegang tot marktgegevens te hebben. Slechts enkele microseconden scheiden nu succesvolle transacties van falende investeringen. Dit is de reden waarom ruimte in colocatiefaciliteiten met financiële uitwisselingen nu premium eigendom is.

En zonder echte onderlinge verbondenheid kan het noodlot toeslaan. Mochten zich problemen voordoen in de handel, dan kunnen miljarden dollars verloren gaan. Zonder een mesh-netwerk kunnen transacties tussen wal en schip vallen, verliezen toevoegen en talloze financiële en vertrouwensproblemen veroorzaken. Dit werd onderstreept door de tientallen beursstoringen van het afgelopen decennium.

Ongeplande downtime is kostbaar in elke branche, maar vooral in de financiële dienstverlening. Uit een onderzoek bleek dat hoewel een zogenaamd "kritieke IT-gebeurtenis" een bank gemiddeld meer dan $ 140.000 kan kosten, wanneer rekening wordt gehouden met reputatieoverwegingen, de jaarlijkse kosten voor een bankinstelling oplopen tot meer dan $ 5 miljoen. Deze kosten – samen met de behoefte aan meer interconnectiviteit – zullen waarschijnlijk blijven stijgen naarmate banken zich meer richten op hun mobiele apps en fysieke filialen sluiten; BB&T kondigde in april 2018 $ 300 miljoen aan datacenteruitgaven aan in de nasleep van wijdverbreide problemen met geldautomaten en mobiel bankieren.

En dan zijn er de zorgen over de regelgeving. Er is een groot aantal wet- en regelgeving voor financiële dienstverleners, wat de noodzaak van interconnectiviteit onderstreept, zodat klanten altijd direct toegang hebben tot hun zuurverdiende geld. Als financiële diensten op deze manier hun fiduciaire verantwoordelijkheid niet nakomen, riskeren ze forse boetes; de New York Stock Exchange leerde dit begin 2018 op de harde manier toen het een boete van $ 14 miljoen kreeg, gedeeltelijk als gevolg van een computerstoring in 2015.

Deze behoefte aan interconnectiviteit heerst ook in opkomende financiële markten, zoals de handel in cryptocurrency. Als er binnen het hele netwerk een gebrek aan hoogwaardige connectiviteit is, kunnen ongelijksoortige partijen nieuwe blokken mogelijk niet verifiëren, wat grote problemen kan veroorzaken.

Interconnectiviteit in het middenkantoor

Binnen de financiële dienstverlening is er een hele reeks individuen en bedrijven die in een middenlaag werken om vertrouwen te creëren en wijs advies te geven aan de frontoffice-organisaties. Deze groep omvat verzekeraars en financiële analisten. Ook voor hen staat onderlinge verbondenheid voorop.

Denk bijvoorbeeld aan het werk van financiële analisten, die rapporten opstellen over hun onderzochte markten en input leveren aan de frontoffice over hoe de markten zich ontwikkelen en die opmerkelijke stappen zetten. Als ze verouderde, oude of onnauwkeurige gegevens hebben, zijn ze ernstig verlamd in hun vermogen om nauwkeurige, bruikbare inzichten te verschaffen. Ze hebben ook interconnectiviteit nodig om hun bevindingen effectief te verspreiden onder alle potentiële klanten en klanten.

Deze zelfde principes gelden ook in verzekeringen. Als verzekeringsmaatschappijen de gegevens die ze nodig hebben niet kunnen krijgen, kunnen ze het risico niet adequaat bepalen. Actuariële diensten en ondersteuning zijn immers net zo afhankelijk van schone, hoogwaardige gegevens als elke andere branche.

Deze ruimte kijkt ook steeds meer naar nieuwe technologie zoals het internet der dingen en kunstmatige intelligentie. Vooral op het gebied van verzekeringen en risicobeheer stelt het IoT hen in staat om meer gegevens te verzamelen dan ooit tevoren, en die vervolgens in combinatie met AI te gebruiken om risico's nauwkeuriger te beoordelen. Maar robuuste connectiviteit is nodig om beide technologische initiatieven goed te laten functioneren.

Interconnectiviteit in de backoffice

Zoals het geval is met elke bedrijfssector, hebben financiële dienstverleners backoffice-ondersteuningsteams zoals Human Resources en Juridische afdelingen. Naarmate deze teams afhankelijker worden van de cloud, neemt ook de behoefte aan echte interconnectiviteit toe.

Om de behoeften van wereldwijd verspreide organisaties te ondersteunen, is HR vooral afhankelijk van cloud computing . Het gebruik van cloudsoftware maakt het voor HR - en eigenlijk voor elke andere backofficeorganisatie - veel gemakkelijker om informatie uit verschillende bronnen te verzamelen en beschikbaar te maken voor teams en individuen wanneer dat nodig is en waar ze ook zijn.

Maar om deze diensten te leveren, moeten dit soort cloudapplicaties worden ondersteund door robuuste interconnectiviteit. Op deze manier kunnen backofficeteams altijd de bredere organisaties bedienen en overal en altijd ondersteuning bieden per vraag. Voor de backoffice stellen onderling verbonden cloudapplicaties hen in staat om hun plicht jegens het bredere bedrijf hoe dan ook te vervullen.

Interconnectiviteit in financiële dienstverlening mogelijk maken

In sommige opzichten kunnen de connectiviteitsbehoeften binnen deze ruimte oxymoronisch lijken. Aan de ene kant vertrouwen wereldwijd verspreide teams op de cloud en hebben ze constant toegang nodig tot ongelijksoortige gegevensbronnen. Aan de andere kant, omdat het een sterk gereguleerde ruimte is die te maken heeft met bijzonder kostbare goederen, is veiligheid van het grootste belang. Hoe kunnen beide worden bereikt binnen één netwerktopologie?

De sleutel is een hybride netwerk. In sommige gevallen zullen binnen de financiële dienstverlening robuuste directe verbindingen nodig zijn. Dit soort verbindingen kunnen banken bijvoorbeeld helpen om accountgegevens veilig over te dragen tussen filialen en zorgen voor uptime, zodat een transactie nooit wordt gemist. Maar voor andere use-cases kunnen virtuele cross-connects helpen bij het bieden van schaalbare maar betrouwbare connectiviteit.

Hoewel er veel manieren zijn om een ​​onderling verbonden netwerk op te zetten en te ontwikkelen, is het iets dat alle financiële dienstverleners nodig hebben. En naarmate het internet der dingen groeit, markten meer gedistribueerd raken en latency en betrouwbaarheid grotere zorgen worden in de ruimte, zal de behoefte aan interconnectiviteit binnen financiële diensten in de toekomst alleen maar blijven groeien.

Tags