Girls' Day 2024: samen de toekomst van technologie vormgeven
Wat kunnen de leerlingen verwachten tijdens Girls' Day?
Op deze dag maken de leerlingen op diverse manieren kennis met de wereld van IT en techniek. Zo brengen de meiden onder andere een bezoek aan het Dutch NAO Team. Dit team, bestaande uit bachelor- en masterstudenten van de Universiteit van Amsterdam, programmeert Nao's (humanoïde robots) en neemt deel aan internationale voetbalwedstrijden. De klassen krijgen van het team een demonstratie, waarbij ze van dichtbij kunnen zien hoe IT, techniek en sport met elkaar verweven raken. Daarnaast staat een rondleiding in het datacenter van Digital Realty op het programma. Hier kunnen ze van nabij kennismaken met diverse serverruimtes en krijgen ze een inkijkje in de werking van een datacenter. Ook zullen ze, uitgerust met een VR-bril, ervaren hoe het is om als echte engineers 'racken & stacken'.
Melissa Scholten, Senior Communications Manager bij Digital Realty, kijkt alvast vooruit naar de komende editie van Girls' Day: “Net als voorgaande jaren kijken we altijd uit naar deze dag. Wij vinden het belangrijk dat we investeren in de toekomst en bewustwording onder jonge meisjes, en jongens, hoort hier zeker bij. Dit initiatief draagt hieraan bij en wij openen dan ook graag onze deuren voor de leerlingen.”
Elk jaar kijkt DELL Technologies ernaar uit om samen met Digital Realty en de DDA Girls' Day te organiseren. Lieke Hamers, Chief Technology Officer, benadrukt: “Nog steeds zijn veel meiden zich niet bewust van de carrièremogelijkheden binnen de IT-sector, vaak vanwege een gebrek aan vrouwelijke voorbeelden in hun directe omgeving. Dit leidt tot minder meisjes die kiezen voor een beroep in de IT, waardoor potentieel talent onbenut blijft”.
Ook de Dutch Data Center Association (DDA), de brancheorganisatie voor datacenters, benadrukt het belang van vroegtijdige kennismaking van meisjes met IT en techniek. “Als brancheorganisatie zetten we ons hard in om de vertegenwoordiging van vrouwen in onze sector te vergroten. We boeken al veel vooruitgang en door initiatieven zoals Girls’ Day zorgen we ervoor dat meer meiden geënthousiasmeerd worden voor het vak”, aldus Stijn Grove, Managing Director.