2N vs. N+1: datacenter redundancy uitgelegd
9 februari 2023
Naarmate de technologie zich blijft ontwikkelen in elk aspect van de dagelijkse bedrijfsvoering, neemt ook het potentiële risico en de impact van eventuele downtime toe. Om uptime en continuïteit te garanderen, moeten bedrijven datacenteromgevingen overwegen die het risico op serviceonderbrekingen kunnen weerstaan en compenseren. Dit is waar datacenterredundantie kan helpen.
Wat is (datacenter) redundantie?
Redundantie verwijst naar een systeemontwerp waarbij een component wordt gedupliceerd, zodat in het geval van een componentstoring de IT-apparatuur niet wordt beïnvloed. Bijvoorbeeld het hebben van redundante stroom voor het geval er een stroomstoring is. Het belangrijkste doel van redundantie is het garanderen van nul downtime, zelfs in de slechtste scenario’s.
Waarom is (datacenter) redundantie belangrijk?
De maximaal toelaatbare periode van verstoring (MTPD) blijft voor de meeste bedrijven afnemen, omdat er minder tolerantie bestaat voor hun activiteiten die enige vorm van downtime ervaren. Er is een groeiende druk en noodzaak voor bedrijven om de uptime te kunnen handhaven en sneller te kunnen herstellen van een verstoring, ongeacht hoe deze is veroorzaakt.
Er zijn veel componenten die ervoor zorgen dat gegevens veilig zijn. Het implementeren van een goed gepland redundantieontwerp in uw datacenteromgeving is een van die cruciale componenten. Systeemstoringen kunnen ernstige en directe gevolgen hebben voor de bedrijfsresultaten, de bedrijfsvoering en de klantervaring van een organisatie, met als gevolg een verwoestend omzetverlies, gemiste zakelijke kansen en een aangetaste reputatie. Volgens een jaarlijks onderzoek van de Information Technology Industry Council (ITIC) zegt 98% van de organisaties dat één uur downtime meer dan $100.000 kost. Naast de dollartekens kan downtime ook een ernstige impact hebben op de productiviteit van uw personeel als ze verwoed bezig zijn met het herstellen van systemen en gegevens in plaats van zich te concentreren op andere belangrijke aandachtsgebieden voor uw bedrijf.
Wat zijn de verschillende redundantieniveaus voor datacenters?
Voordat u een redundante architectuur bouwt, is het belangrijk om de verschillende mogelijkheden en risico's van elk redundantieniveau in het datacenter te begrijpen. Laten we ze definiëren – dit omvat N, N+1 en 2N.
Wat is dus het verschil tussen 2N en N+1?
N-definitie
De term “N” vertegenwoordigt eenvoudigweg de eenheid die u wilt dupliceren – of het nu een generator, UPS of koeleenheid is.
N is gelijk aan de hoeveelheid capaciteit die nodig is om een faciliteit bij volledige IT-belasting van stroom te voorzien, een back-up te maken of te koelen. Een ontwerp van N betekent dat de faciliteit alleen is ontworpen om rekening te houden met de faciliteit bij volledige belasting en dat er geen redundantie is toegevoegd. Als het datacenter op volle capaciteit draait en er een defect aan een onderdeel of vereist onderhoud optreedt, zullen bedrijfskritische applicaties daaronder lijden.
N+1 definitie
Als N gelijk is aan de hoeveelheid capaciteit die nodig is om de faciliteit te laten draaien, geeft N+1 redundancy aan dat er een extra component is toegevoegd om een enkele storing of vereist onderhoud aan een component te ondersteunen. Ontwerpnormen vereisen doorgaans 1 extra eenheid voor elke 4 benodigde eenheden. Dus als u bijvoorbeeld 8 UPS-eenheden heeft, moet u in totaal minimaal 10 UPS-eenheden hebben.
2N-definitie
2N redundancy verwijst naar een volledig redundant, gespiegeld systeem met twee onafhankelijke distributiesystemen. Ze zijn op geen enkele manier met elkaar verbonden en zijn niet van elkaar afhankelijk. Dit betekent dat zelfs als de ene stroombron een stroomonderbreking of -verlies heeft, de andere nog steeds stroom moet leveren en volledige belasting moet kunnen verwerken, waardoor potentiële downtime als gevolg van het verlies van één kant of poot van het systeem wordt geëlimineerd.
Hoe u de juiste redundantieconfiguratie kiest
Er bestaat geen goede of foute redundantieconfiguratie, omdat deze afhankelijk is van veel factoren, zoals uw IT-omgeving, bedrijfsdoelstellingen en budget. We raden u altijd aan dit gesprek te voeren met uw accountvertegenwoordiger, verkoopingenieur en oplossingsarchitect om de beste optie voor u te bepalen. We hebben een team van experts die u op elk moment kunnen helpen en u aanbevelingen kunnen doen die van toepassing zijn op uw specifieke implementatie.